Specjaliści

Pedagog specjalny

Zajmuje się stworzeniem środowiska edukacyjnego, sprzyjającego rozwojowi każdego dziecka przebywającego w przedszkolu. Współpracuje z zespołem mającym opracować  dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU. Współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu. Diagnozuje  indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola. Wspiera nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron. 

Psycholog

Obserwuje wszystkie dzieci, ich zachowania oraz reakcje na różne sytuacje pojawiające się w relacjach z innymi. Obserwuje dzieci podczas zajęć, czynności samoobsługowych, jak i zabawy swobodnej. Skupia się na mocnych i słabych stronach dziecka. Reaguje w sytuacjach trudnych, udziela wskazówek wychowawcom dotyczących postępowania z danym problemem. Dokonuje diagnozy indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci. Udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. W razie potrzeby kieruje na konsultację z innymi specjalistami.

Logopeda

Zajmuje się kształtowaniem prawidłowej mowy w trakcie jej rozwoju, usuwaniem wad wymowy, a także uczeniem mowy w sytuacji jej braku. Terapia logopedyczna odbywa się w formie zabawy, jest dostosowana do wieku i możliwości każdego dziecka.  W trakcie zajęć prowadzone są m.in. ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny, oddechowy, fonacyjny. Ćwiczenia artykulacyjne mające na celu wywołanie i utrwalenie prawidłowej wymowy głosek, a także ćwiczenia poszerzające słownik czynny i bierny.

Terapeuta Integracji Sensorycznej

Pracuje z dziećmi z zaburzoną lub zbyt wolno rozwijającą się umiejętnością integracji bodźców sensorycznych. Jego zadaniem jest nauczenie dziecka jak prawidłowo reagować na wrażenia zmysłowe. Ilość doświadczeń zmysłowych dostosowuje do charakteru i rodzaju zaburzeń dziecka. Zajęcia prowadzi w przystosowanej do tego sali, która posiada specjalistyczne przyrządy.

Terapeuta TUS

Prowadzi działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania społecznego i emocjonalnego dzieci. Przyjmuje formę regularnych zajęć grupowych, podczas których za pomocą różnorodnych form oddziaływania: ćwiczeń, rozmów, dyskusji, instrukcji, scenek rozwijane są umiejętności potrzebne do satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. Poszerza wiedzę o umiejętnościach społecznych, uczy nabycia nowych, wzmacniających doświadczeń w sytuacjach społecznych. Rozwija umiejętność rozpoznawania emocji, ale również sposobów odreagowania napięcia fizycznego i psychicznego. Uczy współpracy i komunikacji, formułowania i przyjmowania krytyki.

Terapeuta ręki

Wspiera dziecko, aby poprawnie oraz precyzyjnie mogło ruszać ręką, dłonią oraz palcami. Podczas terapii ręki specjalista rozpoczyna pracę od wzmocnienia całego ciała -motoryki dużej (ramiona, barki, kręgosłup, łokcie), a następnie skupia się na poprawie motoryki małej u dziecka (prawidłowy uchwyt, napięcie, praca nadgarstka i palców).

Kynoterapeuta

Prowadzi zajęcia z udziałem psa. Kynoterapia (dogoterapia) to metoda wzmacniająca efektywność edukacji i rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies. Celem spotkań z psem jest uzyskanie następujących efektów : zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, wyciszenie zachowań agresywnych, potrzeba spontanicznej komunikacji, zmniejszenie nadwrażliwości na bodźce dotykowe,  nawiązanie kontaktu z obcą osobą, poprawa koordynacji ruchowej, poprawa pamięci i koncentracji, empatia, poprawa równowagi psychicznej, zniwelowanie blokady lęków przed zwierzętami – zoofobia, rozwijanie funkcji opiekuńczych, naukę samodzielności poprzez stwarzanie dziecku możliwości samodzielnego zajmowania się psem, np.: karmienie, prowadzenie na smyczy, rozwijanie funkcji poznawczych, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, działanie na receptory – wzrok, słuch, dotyk, opanowanie prostych elementów tresury, dających dziecku poczucie własnej wartości, rozwijanie spostrzegawczości, wzbogacanie słownictwa.

Terapeuta pedagogiczny

Prowadzi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, które są ukierunkowane na korygowanie i kompensowani zaburzeń psychoruchowych dziecka. Zajęcia dedykowane są dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój. Celem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych jest przede wszystkim pomoc dziecku w przezwyciężeniu jego trudności w opanowaniu określonych umiejętności i w przyswojeniu danej wiedzy. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz także emocjonalnego. Zajęcia są polecane dzieciom, które mają zaburzenia funkcji wzrokowych, słuchowych czy ruchowych. Jednym słowem do wszystkich dzieci, którym zaburzenia rozwojowe utrudniają opanowanie danych umiejętności, uznawanych za podstawowe. Podczas zajęć dzieci uczą się nowych rzeczy i doskonalą umiejętności, które już zdobyły, umacniają wiarę we własne możliwości i są zachęcane do większej samodzielności. W czasie zajęć wykorzystywane są różnorodne metody wspomagania rozwoju psychofizycznego, poprawy efektywności przyswajania treści programowych, korygowania i kompensowania zaburzeń funkcji poznawczych. Specjaliści pomagają w zdobywaniu jednych z bardziej podstawowych umiejętności: naukę czytania, pisania, liczenia poprzez:
– ćwiczenie poprawy koncentracji uwagi na danej czynności,
– spostrzegawczości, ćwiczenie poprawy pamięci i logicznego myślenia,
– polepszanie funkcji wzrokowej wraz z funkcją orientacji przestrzennej,
– usprawnianie funkcji słuchowej,
– doskonalenie sprawności manualnej,
– kształtowanie umiejętności porównywania, segregowania i samokontroli,
– poprawę umiejętności czytania,
– usprawnianie integracji percepcyjno-motorycznej,
– doskonalenie umiejętności pisania,
– poprawę umiejętności liczenia wraz wykonywaniem średniej trudności działań matematycznych.